یکشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۵ / ۲۱:۰۱
کد خبر: 39405
گزارشگر: 548
۱۱
۰
۰
۰
نورالله نوری: کسانی که ۲۰ سال اهداف خود را آزموده‌اند، شعار آزادی سر ندهند

هشدار طالبان به مخالفان: «در افغانستان جای ندارید! / انتصاب یک ملا به ریاست خبرگزاری باختر

هشدار طالبان به مخالفان: «در افغانستان جای ندارید! / انتصاب یک ملا به ریاست خبرگزاری باختر
نورالله نوری، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان، به مخالفان این گروه درباره تلاش برای تشکیل جبهه جدید هشدار داد و گفت که کسانی که طی بیست سال گذشته اهداف خود را آزموده‌اند، نباید شعار آزادی افغانستان را سر دهند. او تأکید کرد که این افراد دیگر در افغانستان جای ندارند. در همین حال، طالبان با انتصاب یک ملا به عنوان رئیس جدید خبرگزاری دولتی باختر، گام دیگری در جهت یکدست‌سازی فضای رسانه‌ای افغانستان برداشت. ملا حسن آخند با صدور حکمی، مولوی احسان‌الله حسان را به عنوان رئیس جدید این خبرگزاری منصوب کرد.

آسیانیوز ایران؛ سرویس افغانستان:

نورالله نوری، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان، در اظهاراتی تند و هشدارآمیز، به مخالفان این گروه درباره تلاش برای تشکیل جبهه جدید هشدار داد و گفت که کسانی که طی بیست سال گذشته اهداف خود را آزموده‌اند، نباید شعار آزادی افغانستان را سر دهند. او تأکید کرد که این افراد دیگر در افغانستان جای ندارند و هرگونه اقدام علیه حکومت طالبان، با برخورد قاطع مواجه خواهد شد. اظهارات وزیر طالبان در حالی مطرح می‌شود که نزدیک به چهار سال از سلطه این گروه بر افغانستان می‌گذرد و آنها همچنان با چالش‌های جدی در زمینه مشروعیت‌سازی داخلی و جلب اعتماد مردم روبرو هستند. مخالفان طالبان، از جمله جبهه مقاومت ملی، بارها بر لزوم مبارزه با این گروه و آزادسازی افغانستان تأکید کرده‌اند و به نظر می‌رسد که این اظهارات، واکنشی به تحرکات اخیر مخالفان است.

نورالله نوری با اشاره به تجربه بیست‌ساله مخالفان در دوران حضور نیروهای خارجی در افغانستان، گفت که آنها در این مدت نتوانستند به اهداف خود دست یابند و اکنون نیز با شعارهای توخالی، نمی‌توانند افغانستان را از چنگ طالبان آزاد کنند. او تأکید کرد که مردم افغانستان از جنگ و ناامنی خسته شده‌اند و به دنبال آرامش و ثبات هستند. در همین حال، طالبان با انتصاب یک ملا به عنوان رئیس جدید خبرگزاری دولتی باختر، گام دیگری در جهت یکدست‌سازی فضای رسانه‌ای افغانستان برداشته است. ملا حسن آخند، رئیس‌وزرای طالبان، با صدور حکمی، مولوی احسان‌الله حسان را به عنوان رئیس جدید این خبرگزاری منصوب کرد. آقای حسان روز یکشنبه، ۷ سرطان، کار خود را در این خبرگزاری آغاز کرد.

این انتصاب، در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در ماه‌های اخیر، محدودیت‌های شدیدتری را علیه رسانه‌های افغانستان اعمال کرده است. از ممنوعیت پخش موسیقی و برنامه‌های هنری گرفته تا جلوگیری از پخش تصاویر موجودات زنده و محدودیت‌های شدید برای زنان شاغل در رسانه‌ها، همگی نشان از رویکرد خصمانه طالبان نسبت به آزادی بیان و رسانه‌های مستقل دارد. با این حال، جامعه بین‌المللی و نهادهای مدافع آزادی بیان، بارها نسبت به وضعیت نگران‌کننده رسانه‌ها در افغانستان هشدار داده‌اند و از طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود در قبال آزادی رسانه‌ها پایبند باشد. اما به نظر می‌رسد که طالبان نه تنها به این هشدارها توجهی ندارد، بلکه هر روز بر شدت سرکوب رسانه‌های مستقل می‌افزاید. حالا باید دید که واکنش مخالفان به این اظهارات تند وزیر طالبان چه خواهد بود و آیا این تهدیدات می‌تواند از شکل‌گیری جبهه جدید علیه طالبان جلوگیری کند یا اینکه برعکس، به افزایش تنش‌ها و تشدید مخالفت‌ها منجر خواهد شد. آنچه مسلم است، آینده افغانستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هرگونه تحول در این کشور، می‌تواند بر امنیت منطقه تأثیر بگذارد.

هشدار طالبان به مخالفان و تأکید بر عدم وجود جایگاه برای آن ها

وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان با اظهارات تند خود، به مخالفان این گروه هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه حکومت طالبان، با برخورد قاطع مواجه خواهد شد. این اظهارات، در حالی مطرح می‌شود که مخالفان طالبان، از جمله جبهه مقاومت ملی، بارها بر لزوم مبارزه با این گروه و آزادسازی افغانستان تأکید کرده‌اند. به نظر می‌رسد که طالبان با این تهدیدات، به دنبال جلوگیری از شکل‌گیری جبهه جدید مخالفان هستند.

انتصاب یک ملا به عنوان رئیس خبرگزاری دولتی باختر

انتصاب مولوی احسان‌الله حسان به عنوان رئیس جدید خبرگزاری دولتی باختر، نشان از رویکرد طالبان برای یکدست‌سازی فضای رسانه‌ای افغانستان دارد. این اقدام، در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در ماه‌های اخیر، محدودیت‌های شدیدتری را علیه رسانه‌های افغانستان اعمال کرده است و به نظر می‌رسد که با این انتصاب، به دنبال کنترل کامل خبرگزاری دولتی و هماهنگ کردن آن با ایدئولوژی خود هستند.

تأثیر این اقدامات بر آزادی بیان و رسانه‌ها

با توجه به رویکرد سرکوبگرانه طالبان نسبت به رسانه‌های مستقل، انتصاب یک ملا به عنوان رئیس خبرگزاری دولتی و همچنین اظهارات تند وزیر طالبان علیه مخالفان، می‌تواند تأثیر منفی بر آزادی بیان و فضای رسانه‌ای افغانستان داشته باشد. نهادهای بین‌المللی و مدافعان آزادی بیان، بارها نسبت به وضعیت نگران‌کننده رسانه‌ها در افغانستان هشدار داده‌اند و از طالبان خواسته‌اند که به تعهدات خود در قبال آزادی رسانه‌ها پایبند باشد.

چشم‌انداز آینده افغانستان و واکنش‌های احتمالی

با توجه به تحولات اخیر، چشم‌انداز آینده افغانستان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اظهارات تند وزیر طالبان و انتصاب یک ملا به عنوان رئیس خبرگزاری دولتی، می‌تواند به افزایش تنش‌ها و تشدید مخالفت‌ها با طالبان منجر شود. همچنین جامعه بین‌المللی نیز ممکن است با واکنش‌های بیشتری نسبت به این اقدامات مواجه شود و فشارها بر طالبان برای تغییر رویه خود را افزایش دهد.

https://www.asianewsiran.com/u/j6S
اخبار مرتبط
تروریست های طالبان با یورش به دفتر مرکزی شبکه تلویزیونی تمدن در کابل، پخش این رسانه مستقل را متوقف کردند. بر اساس اعلام این شبکه، پس از حمله نیروهای طالبان، پخش برنامه‌ها از ماهواره ترکمن‌عالم (همجهت با یاه‌ست) نیز قطع شده است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در ماه‌های اخیر محدودیت‌های شدیدی علیه رسانه‌های افغانستان اعمال کرده و بارها آزادی بیان را هدف حملات خود قرار داده است. تلویزیون تمدن یکی از شبکه‌های خصوصی و مستقل بود که برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و خبری پخش می‌کرد.
ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان، روز چهارشنبه در نشستی در ولایت ننگرهار اعلام کرد که مسلمانان کشورهای دیگر، بیشتر از افغان‌ها به حکومت طالبان احترام می‌گذارند و به آنان به دیده «رجال» و مرشد می‌نگرند. او با ابراز ناخشنودی از رفتار مردم افغانستان، افزود که افغان‌ها هنوز طالبان را به عنوان یک حکومت مردمی نمی‌پذیرند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نزدیک به چهار سال از تسلط طالبان می‌گذرد و این گروه همچنان با چالش جدی در زمینه کسب مشروعیت اجتماعی و اعتماد عمومی روبروست. ندیم در این نشست همچنین از نظام آموزشی طالبان دفاع کرد و از مردم خواست که قدردان آموزه‌های دینی باشند.
رهبر طالبان با صدور مکتوبی، دستور داده است که اعضای بدون شغل این گروه، به جای کارمندان ادارات ملکی گماشته شوند. در این مکتوب آمده است که «این افراد مجاهد نیستند و باید به جای آنان مجاهدین و فرماندهان گماشته شوند.» این حکم، با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است. جزئیات کامل را در گزارش زیر بخوانید.
تنش‌ها میان طالبان در بدخشان به اوج رسیده و احتمال وقوع یک رویارویی نظامی درونی افزایش یافته است. رهبر طالبان، جمعه فاتح، فرمانده ناراضی و معاون والی این گروه در زابل را «باغی» خوانده و دستور سرکوب او را صادر کرده است. چندین دور گفت‌وگو میان جمعه فاتح و مقامات ارشد طالبان به بن‌بست رسیده است. فاتح با تکیه بر تسلیحات سنگین و نیروهای تحت امر خود، حاکمیت مرکزی طالبان را با «قیام مردمی» تهدید کرده است. جزئیات کامل این تحولات و تأثیر آن بر آینده افغانستان را در گزارش زیر بخوانید.
آسیانیوز ایران هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید